نان هاى سنتى درروستای شهرو

نان هاى سنتى درروستای شهرو
دربسیاری مواقع نان مصرفی مردم روستای شهرو درخانه پخت می شود . 
خانواده‌هاى شهرویی، در هر نوبت پخت نان در منزل، به اندازه مصرف چند روز خود نان مى‌پزند و هر چند گاه یک بار پس از مصرف نان‌ها دوباره اقدام به پخت مى‌کنند.
عمده وسیله پخت نان خانگى و سنتى در روستای شهرو ساج یا تابه است و گرچه سابقاً با استفاده از حرارت آتش چوب براى این کار استفاده مى‌شد اما امروزه چراغ و اجاق گازسوز از جمله منابع حرارتى پخت نان در خانه‌ها است.
درباره نان سنتى درروستای شهرو به دلیل خوش طعم بودن، آنچه که موضوع را جالب‌تر مى‌کند تنوع آن و موارد استفاده اختصاصى برخى نان‌ها است. و حتی بسیاری از این نان ها درشهر نیز طرفداران زیادی دارد . 

در روستای شهرو چندین نوع نان خانگى به شیوه سنتى و با استفاده از مواد معطر مختلف پخت مى‌شود. که معروف ترین آنها مشته (تیموشی ) و چوبه ای یا فطیر  می باشد . 

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد نان های سنتی روستای شهرو به ادامه مطلب بروید


1ـ نان مشته یا تیموشی
مواد لازم: آب ـ آرد ـ روغن مایع ـ کمى نمک ، سوراغ یا مهیاوه

روش تهیه: با مخلوط نمودن آب، آرد و کمى نمک خمیر شل و آبکى درست نموده و در یک ظرف مى‌گذارند، تابه مخصوص را روى شعله گاز قرار داده تا گرم شود، پس از داغ شدن تابه با دست از خمیر شل داخل ظرف برداشته و روى تابه مى‌کشند تابه صورت نان گرد نازک دایره‌اى شکل درآید، نان که برشته شد سوراغ یا مهیاوه را روى آن مى‌پاشند تا گل‌گلى شود سپس با دست نان را که از تابه جدا شده برداشته و در ظرف مى‌گذارند و روغن داغ روى آن مى‌پاشند. این نوع نان مانند پوست پیاز نازک است، از 250 گرم خمیر شل مى‌توان بیش از 15 عدد نان تهیه نمود، تازه آن خوشمزه‌تر است. این نوع نان در تمام فصول در روستای شهرو پخته مى‌شود. این روزها حتى در شهرها و روستاهاى استان هرمزگان هم پخته مى‌شود


نان مشته یا تیموشی 

 

 

نان مشته  

 

2ـ نان چوبه یا فطیر 

مواد لازم: آب ـ آرد ـ روغن ـ نمک ـ مهیاوه یا سوراغ و روغن مایع

روش تهیه: با مخلوط نمودن آب، آرد و کمى نمک خمیر نان را تهیه نموده و از آن چانه‌هاى 50 گرمى درست مى‌نمایند، بعد چانه‌ها را یکى یکى در روى میز گرد کوچک به نام تبک (وردنه ـ چوب استوانه‌اى شکل) به شکل دایره به قطر 20 سانتى‌متر پهن مى‌کنند، چانه‌هاى پهن شده را روى تابه که قبلاً آماده و روى چراغ گاز داغ شده مى‌گذارند تا پخته شود. پس از پخته شدن نان را از روى تابه برمى‌دارند و روغن مایع داغ و کمى سوراغ یا مهیاوه روى آن مى‌پاشند. این نوع نان معمولاً براى صبحانه با چاى مصرف مى‌شود.

 

 

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد